Danskaktiviteter
I faget dansk er det sproget der er på dagsordenen, og heldigvis er der masser af muligheder for at arbejde målrettet med elevernes sprog på en legende og kreativ måde.
Her kan du finde ideer til danskundervisningen som du er velkommen til at bruge helt som du vil.
STJERNESPOR
Ligheden mellem det lillebitte snefnug og de mægtige, fjerne stjerner og de spor der sættes i sneen, er afsæt for at eleverne nærmer sig væsentlige temaer og motiver i litteraturen.
Stjerner
Schades digt læses op af læreren to gange, først lytter eleverne, dernæst følger de med i teksten. Illustrationerne på opslaget kan lede hen til de tre gange ordet stjerner er nævnt i Vinternat.
Klassen synger Halfdan Rasmussen: Snefnug, eller en elev øver sig på at læse det op.
Klassen klipper snefnug ud af hvidt eller sølvfarvet papir som måske kan sættes op på laminat og pyntes med pailletter. Snekystallerne hænges op i klasserummet eller klæbes på vinduerne.
I mindre grupper finder eleverne omkring ti udtryk der benævner eller beskriver ordet stjerne. De skal alle begynde med s eller t. Udtrykkene sættes sammen til et digt på 3-4 linjer.
Elevopgave
Stjernekrystaller
Lyt til digtet Vinternat, og læg mærke til hvilket ord der er med flere gange.
Skriv et lille stjernedigt hvor alle ordene begynder med s eller t.
Digtet skal højst være på 10 ord og have 2-3 linjer.
Klip snekrystaller ud i hvidt og sølv,
skriv digtene på dem, og hæng dem op i klassen.
Der er mange flere snedigte og ideer til at arbejde med emnet 'sne' i lærervejledningen til Hånden fuld af digte af Jonna Byskov og Marianne Keinicke.
Stjerner stråler smukt.
Stille, stille som små
snekrystaller.
Emile og Sandra
Se stjerne så smukt
som snekrystaller.
Så smukt, så smukt
Bertram
Tusind tøende snefnug
Så smukke som tårer
Så skinnende som stjerner
Maria
FAMILIEN GRÆSKAR
Sensommerens mange græskar og squash kan få liv og stemmer i små spil.
DE YNGSTE
Eleverne vælger hver en frugt der sammen med 4-5 andre er medlem af en familie.
Gruppen snakker først om hvilke roller i de enkelte græskar og squash skal have. Hvem er den frække lillebror? Hvem skal spille den sure onkel? Hvorfdan har de det med hinanden?
Det er let at antyde de forskellige karakterer ved at tegne et ansigt på med en vandfast tus.
Så går elevgruppen i gang med at spille løs. Lidt efter lidt dukker der konflikter op, og en handlingsgang vil så småt udvikle sig.
Grupperne kan vise deres små spil for hinanden, nogle af græskarrene kan komme på besøg i en anden familie, eller to familier kan mødes.
I en klassesamtale kan læreren lægge op til at drøfte personrelationer og konflikter.
MELLEMTRINNET
Hver elev skriver en kort personkarakteristik af sit græskar på et skilt, og alle frugterne bliver udstillet på et par borde.
Eleverne finder sammen i grupper på 3-5 og planlægger et spil med afsæt i de modsætninger der er mellem figurerne.
Spillet gennemprøves nogle gange og vises så for resten af klassen.
I en klassesamtale kan læreren lægge op til at drøfte sammenhængen mellem person, konflikter og temaerne i spillene.
DE ÆLDSTE
Læreren præsenterer kort tragedien og komedien for klassen.
I grupper på 4-5 planlægger eleverne hvilke typer deres græskar skal være, fastlægger i store træk en handlingsgang for både en tragedien og en komedien.
Derefter gennemspiller gruppen spillene nogle gange, og de vises for resten af klassen.
I en klassesamtalekan læreren lægge op til at drøfte forholdet mellem konflikt, tema og genre
- Endelig lidt solskin! --- Du skygger... |
|