Marianne Keinicke
Forside | Kurser og inspirationseftermiddage | Konsulentbistand | Udgivelser | Artikler | Danskaktiviteter | Præsentation

Danskaktiviteter

 I faget dansk er det sproget der er på dagsordenen, og heldigvis er der masser af muligheder for at arbejde målrettet med elevernes sprog på en legende og kreativ måde.

 

Her kan du finde ideer til danskundervisningen som du er velkommen til at bruge helt som du vil.   

 

 

STJERNESPOR

 

Ligheden mellem det lillebitte snefnug og de mægtige, fjerne stjerner og de spor der sættes i sneen, er afsæt for at eleverne nærmer sig væsentlige temaer og motiver i litteraturen.

 

Stjerner

Schades digt læses op af læreren to gange, først lytter eleverne, dernæst følger de med i teksten. Illustrationerne på opslaget kan lede hen til de tre gange ordet ’stjerner’ er nævnt i Vinternat.

 

Klassen synger Halfdan Rasmussen: Snefnug, eller en elev øver sig på at læse det op.

 

Klassen klipper snefnug ud af hvidt eller sølvfarvet papir som måske kan sættes op på laminat og pyntes med pailletter. Snekystallerne hænges op i klasserummet eller klæbes på vinduerne.

 

I mindre grupper finder eleverne omkring ti udtryk der benævner eller beskriver ordet ’stjerne’. De skal alle begynde med ’s’ eller ’t’. Udtrykkene sættes sammen til et digt på 3-4 linjer.

 

Elevopgave

 

Stjernekrystaller

Lyt til digtet Vinternat, og læg mærke til hvilket ord der er med flere gange.

 

Skriv et lille stjernedigt hvor alle ordene begynder med ’s’ eller ’t’.

Digtet skal højst være på 10 ord og have 2-3 linjer.

 

Klip snekrystaller ud i hvidt og sølv,

skriv digtene på dem, og hæng dem op i klassen.

 

 

Der er mange flere snedigte og ideer til at arbejde med emnet 'sne' i lærervejledningen til Hånden fuld af digte af Jonna Byskov og Marianne Keinicke.

Stjerner stråler smukt.          

 Stille, stille som små

      snekrystaller.

 

   Emile og Sandra 

 

 

Se stjerne så smukt

som snekrystaller.

Så smukt, så smukt

 

    Bertram

 

Tusind tøende snefnug

Så smukke som tårer

Så skinnende som stjerner

 

     Maria  

 

 

 

 

FAMILIEN GRÆSKAR

Sensommerens mange græskar og squash kan få liv og stemmer i små spil.

 

DE YNGSTE

Eleverne vælger hver en frugt der sammen med 4-5 andre er medlem af en familie. 

Gruppen snakker først om hvilke roller i de enkelte græskar og squash skal have. Hvem er den frække lillebror? Hvem skal spille den sure onkel? Hvorfdan har de det med hinanden?

Det er let at antyde de forskellige karakterer ved at tegne et ansigt på med en vandfast tus.

Så går elevgruppen i gang med at spille løs. Lidt efter lidt dukker der konflikter op, og en handlingsgang vil så småt udvikle sig. 

Grupperne kan vise deres små spil for hinanden, nogle af græskarrene kan komme på besøg i en anden familie, eller to familier kan mødes.  

I en klassesamtale kan læreren lægge op til at drøfte personrelationer og konflikter.

 

MELLEMTRINNET

Hver elev skriver en kort personkarakteristik af sit græskar på et skilt, og alle frugterne bliver udstillet på et par borde.

Eleverne finder sammen i grupper på 3-5 og planlægger et spil med afsæt i de modsætninger der er mellem figurerne.

Spillet gennemprøves nogle gange og vises så for resten af klassen. 

I en klassesamtale kan læreren lægge op til at drøfte sammenhængen mellem  person, konflikter og temaerne i spillene.

 

DE ÆLDSTE

Læreren præsenterer kort tragedien og komedien for klassen.

I grupper på 4-5 planlægger eleverne hvilke typer deres græskar skal være, fastlægger i store træk en handlingsgang for både en tragedien og en komedien.

Derefter gennemspiller gruppen spillene nogle gange, og de vises for resten af klassen.

I en klassesamtalekan læreren lægge op til at drøfte forholdet mellem konflikt, tema og genre 

- Endelig lidt solskin! --- Du skygger...

- Endelig lidt solskin! --- Du skygger...

Webmaster: Marianne Keinicke
SmartSite Publisher